fredag den 22. august 2014

Bagelboller

På en yderst aktiv LCHF facebookgruppe går der vilde rygter om de såkaldte bagelboller og idag skulle de så stå sin test i mit køkken også ! Jeg ville meget gerne kreditere en for den opskrift som jeg har fulgt, men det er ikke rigtig til at finde hoved og hale i hvem der delte opskriften først. En anden type LCHF brød som også er i høj kurs i gruppen er osteboller - må blive næste bageprojekt !

Jeg lavede dem som ganske almindelige boller, da menuen i aften står på club sandwhich med masser af bacon ! Og så synes jeg et hul i midten er lidt overflødigt. Desuden ville jeg prøve lidt forskellige toppings af, så der er to med mozzarellaost og en med hhv. sesam, hørfrø og birkes på. Behøves jeg skrive hvor gode de var ? Billedet burde vist tale deres sag ganske fint alene.


Min eneste bekymring forud for bagningen var konsistensen - ville de mon blive meget æggede ? Men faktisk synes jeg at konsistensen er helt fint. Der er jo selvfølgelig ikke tale om brød bagt med mel, men konsistensen er ikke helt skæv til min smag. 

5-6 boller
  • 4 æg
  • 1 dl creme fraiche 18 %
  • 1 dl sesamfrø
  • ½ dl solsikkekerner
  • ½ dl affedtet mandelmel
  • 1 spsk. sukrin gold
  • 2 spsk. fiberHUSK
  • 3 spsk. pofiber
  • 1 tsk. salt
  • 2 tsk bagepulver
  • diverse toppings
Det hele røres sammen og får lov at hvile i 1o minutter. Herefter formes 5 boller, med fugtige hænder, og sættes på en bageplade med bagepapir. Ønskes bagels, så laves der huller i midten. Drys med ønsket toppings - min personlige favorit var helt sikkert den med ost ! Det giver lige lidt ekstra smag. Næste gang tror jeg at jeg skal prøve med cheddar ost på !

Bages ved 2oo grader C i 15-18 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar