torsdag den 18. december 2014

Elverbrødet fra Gulbageren - low carb brød der holder et stabilt blodsukker og smager af brød!


For nyligt faldt jeg over Elverbrødet på en anden blog - det er et brød som både indeholder hvedeklid, hvedekim og sojaprotein - så det er ikke just LCHF. Dog skal det siges at 1oo g færdigbagt brød kun indeholder 3 g kulhydrat! Det er lavt nok til at jeg helt personligt ikke har nogen indvendinger mod at spise det. Det er rigt på fibre og protein - hhv. 23g og 14g pr. 1oo g brød. Dette burde give en god mæthedsfornemmelse - især hvis du kommer et ordentlig lag smør på eller et par skiver fed ost.

Du kan købe det hos Guldbager - enten færdigbagt eller som en bagemiks. Økonomisk set kan det selvfølgelig bedst betale sig at købe bagemiksen. En pose med 5oo g miks koster lige omkring 5o kr og rækker til 4 fine små brød, hvorimod et færdigbagt koster (har jeg hørt) ca. 2o kr. 

Jeg cykler alligevel forbi Odense Guldbager hver dag på min vej til og fra UNI, så da jeg igår søndag cyklede derudaf gjorde jeg lige et stop undervejs - ja, du læste rigtigt, jeg cyklede den lange vej ud til UNI en tidlig søndag morgen for at være sikker på at få lavet det jeg skulle - det er så nemt at blive distraheret hjemme.
Her til morgen satte jeg så det første brød i ovnen. Min bagetid var lidt kortere end der stod på posen, men alle ovne er jo også forskellige. Jeg skar mig straks en skive og spiste det med at lag tandsmør. Fantastisk! Det følte næsten helt ulovligt! (Det er det sådan set jo også hvis man er stærkt LCHF-troende, hvilket jeg dog ikke er - jeg kører lidt mit eget ræs men min kost er dybt inspireret af LCHF).



Du får lige bagemetoden her selvom den står bag på embalagen
  • 125 g Elverbrød-blanding fra Guldbageren
  • 21o g vand
  • 1 spsk. olivenolie
  • evt. et drys havsalt på toppen (kan jeg selv rigtig godt lide på brød)
Bland det hele med en ske. Fugt hænderne og from dejen til en glat rund kugle - eller hvilken som helst anden form du ønsker. Måske man kunne lave boller eller flutes? Sæt brødet i kold ovn ved 2oo grader varmluft i 45-5o minutter - mit brød var dog ved at blive sort efter blot 3o minutter, så jeg skruede ned på alm ovn og gav det yderligere 1o minutter inden jeg tog det ud.

Åh ja ! Jeg ser frem til i fremover at kan kunne lave sprøde bruchettas igen og bare nyde et ristet stykke brød med smør uden at brødet smager af hverken æg eller ost! Halleluja for Elverbrødet! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar