lørdag den 13. december 2014

Hjemmelavet hasselnøddesmør

Det er så nemt at lave sin egen nøddesmør at det næsten virker tåbeligt at gå i helsekosten og købe de færdigproducerede i dyre domme. Desuden så har jeg større tro på næringsværdien når jeg selv har set hvad der er kommet i. En købvariante vil koste dig ca. 32kr/100g hvorimod denne hjemmelavede kun vil koste dig omkring 13-15 kr.! Det er da en forskel der er til at føle på!

Nødder indeholder olier som frigives hvis man blot blender længe nok, så vil disse blive frigivet. Af erfaring kan jeg dog fortælle at det kræver minihakker i den seriøse ende af spektret - men fortvivl ej! Jeg kan et trick, så selv du med den elendigste minihakker kan lave (om end ikke en smule grov) en lækker hasselnøddesmør - tricket kommer nede i opskriftsbeskrivelsen.

Lille glas (eller nok til en omgang hjemmelavet sukkerfri nougat)
  • 2oo g hasselnødder
  • knsp. salt
  • evt. smagsneutral kokosolie
En nøddesmør baseret på hasselnødder med deres brune skræl har tendens til at blive en smule bitter, derfor har jeg først afskaldet mine ved at give dem 15 minutter ved 175 grader C i ovnen. Det fremmer desuden også hasselnøddernes gode smag at riste dem på den måde. Herefter er det relativt nemt at nulre skrællen af ved at pakke nødderne ind i et viskestykke og ellers bare nulre. Lad dem køle lidt inden du kommer dem over i en minihakker/blender/food processor og kører indtil nødderne har frigivet sine olie og du får en blød og lind creme - det kræver en del tid. Faktisk må jeg blankt indrømme at det ikke er lykkedes mig at få frigivet olierne (nok pga. manglende formåen i min maskinpark). Derfor er det godt at man kan snyde lidt og til røre lidt smeltet smagsneutral kokosolie i indtil smørret får den ønskede creamyness.

Hældes på et tætsluttende glas og opbevares i stuetemperatur udenfor solens rækkevidde - dette er især den optimale opbevaringsmetode hvis du har brugt kokosolie, da smørret vil sætte sig for meget på køl. Har lang holdbarhed - har endnu ikke oplevet den blive for gammel.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar